Hračky a zábava

Co jsou MOBA hry a jejich historie



MOBA hry a jejich historie

Co jsou MOBA hry

MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) jsou týmové hry, ve kterých hráči ovládají jedinečné postavy zvané „šampioni“ nebo „hrdinové“ a společně s týmem se snaží zničit základnu protivníka. Každý šampion má unikátní schopnosti a roli v týmu, což přidává do hry strategickou hloubku. Typickým rysem MOBA her je boj na uzavřené mapě, která je rozdělena na jednotlivé cesty (zvané „linky“), kde se střetávají hráči i automatické jednotky zvané „minioni“ nebo „creeps“.

Hráči získávají zkušenosti a zlato zabíjením nepřátel, což jim umožňuje vylepšovat své schopnosti a nakupovat silnější vybavení během zápasu. Hlavním cílem je spolupracovat s týmem, aby získali kontrolu nad mapou a zničili hlavní stavbu protivníků.

Historie MOBA her

Počátky (1998–2003)

MOBA žánr se vyvinul z komunitních modifikací v reálných strategických hrách. Kořeny sahají k módům ve hrách jako StarCraft a Warcraft III.

  • 1998: Základ pro MOBA hry vznikl v StarCraftu díky komunitnímu hernímu modu Aeon of Strife (AoS), kde hráči ovládali jednotlivé hrdiny namísto celých armád. Tento mod byl velmi jednoduchý, ale ukázal potenciál pro týmové souboje s jedinečnými postavami.
  • 2003: Modifikace ve hře Warcraft III: Reign of Chaos zvaná Defense of the Ancients (DotA) se stala klíčovým momentem pro rozvoj MOBA her. Mod vytvořený hráči dal vzniknout žánru, který dnes známe jako MOBA.

Vzestup MOBA her (2009–2010)

  • 2009: Vývojáři, kteří pracovali na původní modifikaci DotA, založili vlastní herní studia. To vedlo k vytvoření dvou hlavních MOBA titulů:
    • League of Legends (LoL) od Riot Games, která se stala jednou z nejúspěšnějších her všech dob.
    • Heroes of Newerth (HoN) od S2 Games, která se stala oblíbenou, ale byla časem zastíněna LoL a dalšími tituly.
  • 2010: Vyšlo DotA 2, oficiální pokračování DotA, tentokrát vyvinuté společností Valve. DotA 2 si udržela více hardcore komunitu díky své komplexitě a strategické hloubce.

Konsolidace žánru (2011–2015)

  • 2012: League of Legends se stala nejhranější PC hrou na světě a přitáhla masivní hráčskou základnu díky přístupnosti a inovativnímu modelu „free-to-play“.
  • 2013: Smite od Hi-Rez Studios přinesla do žánru nový pohled díky třetí osobě a boji zaměřenému více na akci.
  • 2015: Heroes of the Storm od Blizzardu přinesla do MOBA světa postavy ze všech jejich herních sérií (Warcraft, StarCraft, Diablo). I když hra nebyla tak úspěšná jako LoL nebo DotA 2, stala se oblíbenou mezi fanoušky Blizzardu.

Současnost a budoucnost

MOBA hry jsou dnes hlavní součástí e-sportu, kde probíhají obrovské turnaje s vysokými finančními odměnami. Největšími MOBA hrami jsou nadále League of Legends a DotA 2. Hry jako Mobile Legends a Arena of Valor přenesly žánr na mobilní platformy, kde se stávají velmi populární, zejména v Asii.

Zajímavosti o MOBA hrách

  1. League of Legends má obrovskou globální popularitu s více než 100 miliony aktivních hráčů měsíčně. Jeho mistrovství, World Championship, má masivní sledovanost a velké finanční odměny.
  2. DotA 2 je známá pro svůj turnaj The International, který pravidelně nabízí největší finanční výhry v e-sportu, dosahující desítek milionů dolarů díky komunitnímu financování.
  3. MOBA hry jsou často kritizovány pro jejich vysokou křivku učení. Noví hráči mohou mít potíže se zorientováním v komplexních mechanikách a strategii.
  4. MOBA hry se staly synonymem pro týmovou spolupráci a koordinaci. Bez ohledu na to, jak je hráč individuálně schopný, úspěch závisí na týmové strategii a spolupráci.




Prohlédněte si veškeré naše rubriky: